Friday, May 11, 2012

Kisah Hati Seseorang (Muhasabah Diri)



pernah suatu ketika, datang seorang jejaka, ingin melamar hati yg belum berpunya, katanya dia sedang mncari seorang istri, yg bisa membantunya dalam memperbaiki diri, aku tersenyum mendengar niatnya yg suci, kataku padanya, aku ingin membantunya, sekuat qudrat yg aku ada, lamarannya ingin ku terima, tetapi bukan lamaran cinta, andai ada jodoh aku dan dia, aku pasrah atas ketentuanNya.. dia datang, dan aku mempersilakan, dia sudi utk mnjadi milikku, dan aku sudi membantu, niatku cuma satu, aku ingin membantunya dengan ilmu yg aku ada, utk lamarannya ku serah pd yg Esa.. ketika aku ingin mula menerima, dia pergi tanpa berita, rupanya dia punya pilihan kedua, aku bahagia dgn pilihannya, walaupn ada sisa kecewa, kerana dia berdiam tanpa kata, aku tertanya2 juga, kenapa begini jadinya, dan aku dapat tahu akhirnya, kata dia aku tidak layak utknya, karena aku trlalu baik dan solehah bgnya, tidak setanding utk di bndingkan dgn dia yg sederhana, tdk punya apa2, msh bertatih mencri cahaya... aku tersenyum mendengar alasannya, aku mengiyakan sahaja, tanpa byk bicara, aku sudikn ia pergi, sebagaimana aku pernah sudi dgn kehadirannya di sini, dan aku tdk pernah mengikatnya dgn janji2... doaku semoga dia berbahagia dgn pilihan yg selayak buatnya..

namun ketika aku di dalam kekalutan perasaan, hadirlah seorang insan, tdk pernah aku terfikirkan, dia dtg dgn lamaran dan harapan, bagaikan mengubati kekecewaan, namun aku seakan2 blm bisa menerima pelawaan, aku tggu jawaban dr Tuhan, tetapi kesungguhannya membuatku keharuan, dan aku cuba berfikr dgn tenang, mungkin dia adalah gantian, atas kejadian yg semalam, dan aku mulai utk menerima, tetapi aku tdk pernah brharap yg lebih dr dia, aku tdk ingin terlalu mengejar cintanya, sekadar menerima lamarannya seadanya, jika suatu saat dia pergi lagi, hanya utk pilihan yg lebih baik, aku merelakan ia pergi, ketika dia datang dgn cara yg baik kpdku, begitulah aku mempersilakan ia pergi tanpa ada paksaan dan dgn rela hati, kerana aku, sentiasa memberi peluang bgnya mncri yg trbaik utknya, kerana aku sntiasa memberi kebebasan utknya mncari yg lebih baik, aku tdk pernah mengikatnya dgn janji2, kerna aku terlalu peraya dengan taqdir Ilahi, kerna aku tdk pernah mahu melukai, tp aku bersedia utk dilukai, andai itulah jalan2 yg harus ku lalui..

harapanku, andai jodhku dgnnya, aku berharap utk slamanya, dlm sujud dan doaku, aku minta yg telah ditaqdirkan utk aku.. segala2nya aku serahkan pdNya.. aku merancang, dia merancang, Tuhan juga merancang, tetapi perancangan Allah lah yg terbaik utk hamba2Nya...
pintaku, Allah memberikan kekuatan utkku lawan perasaan, yang semakin bercambah dlm hati ini, menahan segala kerinduan, luahan hanya pd Tuhan.. jauhkan aku dan dia dr segala prasangka, juga dari segala fitnah manusia.. kerna aku tdk ingin menjadi fitnah bgnya.. dan aku ingin menjaga cinta, dr mengundang murkaNya... peliharalah ya Allah! peliharalah hati ini, cinta ini, dan rasa rindu ini..









No comments:

Post a Comment